Teach Like a Champion – introduktion

Great teaching is an art. In other arts – painting, sculpture, the writing of novels – great masters leverage a proficiency with basic tools to transform the rawest material (stone, paper, ink) into the most valued assests in society. This alchemy is all more astounding because the tools often appear unremarkable to others. Who would look at a chisel, a mallet and  afile and imagine them producing Michelangelo’s David? …

 

Teach-Like-a-ChampionSå inleder Doug Lemov sin bok Teach Like a Champion (2010). Det är en bok som penetrerar konsten att undervisa; konsten att bemästra läraryrket och sätter ord på 49 tekniker som han menar är gemensamma för de skickliga lärare han observerat under åren. Med boken följer även en dvd (vet ej om det gör det längre) där man kan se de olika teknikerna användas i olika klassrum. Det finns också en facebook-sida och en hemsida.

Doug Lemov har arbetat som lärare och rektor i sk ”urban city public schools” Där mötte de elever som levde i fattigdom, ingen eller låg studievana, och knappt någon framtidstro. Skolan lyckades generellt väldigt dåligt med att nå dessa elever. Men vissa lärare lyckades. Därför började Doug Lemov att observera deras undervisning, filma och anteckna vad han såg. Detta har sedan bl.a. lett till boken jag pratar om. Idag driver Doug Lemov de sk Uncommon Schools.

När jag upptäckte den här boken tack vare en amerikansk lärarkollega och forskare inom engelskämnet, blev jag ställd, provocerad och exalterad. Det är var nästan fyra år sedan och då talade få om sluta med handuppräckning i klassrummet. Idag har bl.a. Dylan Wiliam m. fl. spridit den tanken med no hands up och cold call som det kallas i denna bok. En del tekniker kände jag igen och hade själv redan använt. En del provocerade mig oerhört och jag gav mig verkligen en synvända. De allra flest behövde jag diskutera med kollegor, fundera tillsammans – varför gör vi som vi gör? Vad får det för effekt? Skulle vi kunna göra annorlunda?

Jag menar inte att boken har alla svar eller att allt boken säger är ”rätt” eller ens tänkbart i våra svenska skolor. Det boken gör är skakar om, ställer på huvudet och får oss att fundera över vårt hantverk. Det i sig är viktigt.

Jag har sedan dess haft en önskan om att få läsa en liknande bok på svenska: utifrån svenska omständigheter, utifrån observerade skickliga svenska lärare.

Jag tänker att jag här på bloggen ska delge några av dessa strategier och förhoppningsvis väcka tankar, frågor och funderingar som ni i er tur kan ta med er till ert kollegium.

De 49 teknikerna delas in i sju huvudgrupper:

  1. Setting High Academic Expectations
  2. Planning that Ensures Academic Achievement
  3. Structuring and Delivering Your Lessons
  4. Engaging Students in Your Lessons
  5. Creating a Strong Classroom Culture
  6. Setting and Maintaining High Behavioral Expectations
  7. Building Character and Trust

Man kan säga att de ovanstående rubrikerna är vad de underliggande teknikerna syftar till att skapa.

Det finns två ytterliggare huvudgrupper med ”extra material”.

8. Improving Your Pacing: Additional Techniques for Creating a Postivie Rythm in Your Classroom

9. Challenging Students to Think Critically: Additional techniques for Questionig and Responding to Students

Så, för er som blir nyfikna av det lilla jag skrivit nu och inte orkar vänta till min nästa blogginlägg, titta på Doug Lemovs presentation nedan:

 

Lyssna också på hur han pratar om att lärare måste få TRÄNA på nya tekniker och få feed back på detta!

/Janna

2 reaktion på “Teach Like a Champion – introduktion

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *